Skriv din pressemeddelelse, så den bliver læst

Skriv som en journalist, og skil dig ud fra mængden

Formålet med en pressemeddelelse er, som ordet siger, at meddele noget til pressen, som du synes fortjener mediedækning. Det vil sige at fortælle den gode historie.

Journalister bliver løbende bombarderet med gode historier. Din historie skal derfor indeholde så meget nyhedsværdi, at journalisterne vælger at publicere den.

Den primære målgruppe for en pressemeddelelse er journalister. Det er derfor nødvendigt, at du har en forståelse for de konventioner, der eksisterer inden for journalistik og indretter din pressemeddelelse efter dem. Du risikerer ellers, at din pressemeddelelse bliver kasseret, og at dit arbejde har været spildt.

Overvejelser inden du skriver din pressemeddelelse

Inden du kaster dig ud i at skrive din pressemeddelelse, skal du overveje, om din historie er værd at fortælle videre. Du skal desuden tænke over, hvad du ønsker at opnå med omtalen. Derefter skal du vurdere, om du har den nødvendige journalistiske forståelse og de kompetencer, der skal til for at skrive en pressemeddelelse, der opnår det ønskede resultat.

Hvis ikke du har det, kan det være en god ide at få en tekstforfatter eller journalist til at gøre arbejdet for dig. Der er hård konkurrence, om at fange journalisternes opmærksomhed. Du risikerer derfor at spilde tid og penge på pressemeddelelser, som aldrig når ud til din målgruppe.

Du skal også overveje, hvilke medier du ønsker at sende din pressemeddelelse til, fordi det har indflydelse på pressemeddelelsens form og sprog. Journalisterne har forskellige forventninger til pressemeddelelsen afhængig af, om de arbejder for lokalavisen, informationspressen, sensationsavisen osv. Du skal vælge de medier, hvor din målgruppe er tilstede og som derfor er interesserede i at fortælle din gode historie.

Din gode historie skal opfylde nyhedskriterierne

Journalisterne udvælger din historie ud fra en række nyhedskriterier.

Nyhedskriterierne er:

1. En nyhed skal være aktuel.
2. En nyhed skal være væsentlig.
3. En nyhed skal rumme en konflikt.
4. En nyhed skal skabe identifikation.
5. En nyhed skal indeholde det uventede.

Hvis ikke din historie opfylder nyhedskriterierne, betragter journalisterne den som uinteressant og irrelevant, hvorefter den bliver kasseret.

Opbyg din pressemeddelelse ved hjælp af nyhedstrekanten

Langt de fleste historier bliver ikke læst fra start til slut, fordi de er i hård konkurrence fra andre artikler, reklamer osv. Derfor er det vigtigt, at pressemeddelelsen er opbygget med udgangspunkt i nyhedstrekanten. Ifølge nyhedstrekanten kommer de vigtigste informationer først og de mindst vigtige informationer til sidst. Journalisterne og læserne kan hurtigt få sig et overblik over, hvad historien handler om uden at læse hele pressemeddelelsen.
Husk at tænke over pressemeddelelsens layout. Alle bliver tiltrukket af det æstetiske. Det er vigtigt, at pressemeddelelsen er tro mod din virksomheds visuelle identitet. Den skal samtidig fremstå professionel, attraktiv og spændende, så journalisterne ønsker at læse den.

10 punkter til hvordan du skriver den gode pressemeddelelse

1. Afsender og kontaktoplysninger
En pressemeddelelse er som regel skrevet på virksomhedens brevpapir, hvor logoet tydeligt fremgår. Journalisterne kan dermed hurtigt finde ud af, hvem afsenderen er. Hvis du ikke bruger virksomhedens brevpapir, kan du indsætte dit logo i øverste venstre hjørne.

2. Dato
Som regel øverst til højre

3. Ordet: Pressemeddelelse
Placer ordet midt på siden, så det tydeligt fremgår, at det er en pressemeddelelse.

4. Rubrikken
Rubrikken er pressemeddelelsens overskrift. Det er pressemeddelelsens konklusion sammenpresset i en sætning. Det er vigtigt, at overskriften fanger journalistens opmærksomhed, opfylder nyhedskriterierne og skiller sig ud fra mængden. Husk, at overskriften skal stemme overens med pressemeddelelsens indhold.

5. Underrubrikken
Underrubrikken fungerer som et resumé af din pressemeddelelse. Beskrive din nyhed med lidt flere detaljer end i overskriften. Brug maksimalt to til tre sætninger, og sørg for at dine sætninger er korte og præcise. Du skal kommunikere, hvorfor din nyhed er vigtig at læse.

6. Brødteksten
Start med at skrive det allervigtigste budskab. Det vil sige den vinkel, du ønsker, at pressemeddelelsen skal have og som gør nyheden relevant for læseren.

Du skal sammenfatte de vigtigste informationer i din pressemeddelelse ved at besvare spørgsmålene: hvem?, hvad?, hvor? hvornår? hvordan? og hvorfor?

Du kan med fordel inkludere et citat. Citatet skal være en udtalelse fra en person, som er relevant i forhold til nyheden. Det skal have substans og tilføre følelser, holdninger eller ekspertvurderinger i forhold til det, som nyheden handler om. Derudover dokumenterer citatet, at din historie er rigtig. Husk at få tilladelse til at bruge citatet.

7. Sproget

Der er nogle klare retningslinjer for, hvordan sproget skal være i en pressemeddelelse.

  • Du skal skrive i et sagligt, enkelt og letforståeligt sprog.
  • Undlad at bruge fagspecifikke og svære termer. Hvis du ikke kan undgå at bruge dem, så skal du forklare modtageren, hvad de betyder.
    undgå forkortelser og tegn.
  • Pressemeddelelser er en vigtig del af din virksomheds branding, men den må ikke blive til en reklame for virksomheden og produkterne. Undlad derfor et overdrevent brug af selvros, positive tillægsord, klichéer osv.
  • Skriv i et sprog, som rammer målgruppen følelsesmæssig, så de bliver engageret i din historie.
  • Show it, don’t tell it. I stedet for at skrive en masse påstande om din virksomhed eller din virksomheds produkter, så vis det ved at dokumentere, hvad det er din virksomhed udretter.
  • Husk Søgemaskineoptimering. I dag er medierne i høj grad digitale, og derfor er søgemaskineoptimering vigtigt. Du ønsker, at din gode historie bliver fundet på søgemaskinerne. Inkluder din virksomheds navn og andre relevante søgeord i overskriften, underrubrikken osv.
  • En pressemeddelelse skal være kort og præcis. Undgå, at din pressemeddelelse fylder mere end en A4-side.

8. Perspektivering
Giv journalisten en mulighed for at sætte din nyhed i et større perspektiv. Hvad betyder den for lokalsamfundet, landet eller verden. Løser den et samfundsmæssigt problem? eller hjælper den mange mennesker til en lettere hverdag?

9. Afslutning
Du afslutter din pressemeddelelse med en kort præsentation af din virksomhed. Det giver journalisten en mulighed for at sætte din nyhed ind i en sammenhæng.

Derefter skriver du en venlig hilsen. Pressemeddelelsen skal slutte med kontaktinformation på den person, som journalisterne kan henvende sig til for yderligere information. Du skal skrive navn, stillingsbetegnelse, telefonnummer og e-mail-adresse. Vær klar til at tage imod henvendelser.

10. Vedhæft fotografier, video og/eller grafik
Henvis eventuelt til din virksomheds hjemmeside for mere uddybende information.

Du kan med fordel vedhæfte et eller to fotografier/grafiske fremstillinger. Det er vigtigt, at fotografierne er i høj opløsning, og at de grafiske fremstillinger er af høj kvalitet.

Du kan supplere din skrevne pressemeddelelse med en video. Videoen kan indeholde videosekvenser, billeder, interviews osv. Videoens indhold afhænger af din virksomhed og dine produkter eller serviceydelser, men kun fantasien sætter grænsen. Videoen skal ligesom den skrevne pressemeddelelse vinkle din gode historie, så den passer til din målgruppe og mediet. En video gør pressemeddelelsen mere levende og spændende. Derudover kan både du og journalisterne bruge videoen online blandt andet på de sociale medier.

Hvis du vil gøre det rigtigt nemt for journalisterne, kan du med fordel uploade alle de vedhæftede filer på en server og derefter linke til den i e-mailen.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>